بیمه ایران نمایندگی جوادی خوانسار و گلپایگان

بیمه ی شخص ثالث

Third Party Insurance
مدارک مورد نیاز
کارت ماشین اصل
بیمه نامه اصل
تماس

در خواست مشاوره




    بیمه ی شخص ثالثReviewed by بیمه مرکزی ایران on Jan 18Rating: 5.0.بیمه ی شخص ثالث

    بررسی بیمه شخص ثالث خودروهای شخصی مسافرکش

    مسافرکشی با خودرو شخصی در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی یک تخلف محسوب میشود و در کلان شهر ها سیصد هزار ریال جریمه دارداما بیکاری و مشکلات اقتصادی باعث شده بسیاری از مردم بصورت تمام وقت و یا پاره وقت با خودرو شخصی اقدام به مسافر کشی کنند تا شاید بتوانند دخل و خرج زندگی را به تعادل برسانند . ظهور استارت آپ هایی همچون اسنپ، تپسی، کارپینو، دینگ، تاچسی و ماکسیم موجب تسهیل ورود افراد بیشتری به شغل مسافرکشی با خودروهای شخصی شده است . درباره مزایا و معایب مسافرکشی با خودروهای شخصی و جایگاه استارت آپ های این حوزه بحث های فراوانی در جامعه شکل گرفته است اما هدف این نوشتار بررسی بیمه شخص ثالث رانندگانی است که با خودرو شخصی اقدام به مسافرکشی میکنند

    خطری بزرگ در کمین رانندگان خودروهای شخصی مسافرکش:

    حق بیمه بیمه نامه شخص ثالث خودروهای سواری با کاربری یا مورد استفاده آژانس و مسافرکش شخصی درون شهری بر اساس آیین نامه ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث ده درصد بیشتر از خودروهای سواری با کاربری شخصی است، همچنین بیمه شخص ثالث خودروهای سواری با کاربری مسافرکش شخصی برون شهری بیست درصد گران تر از خودروهای مشابه با کاربری یا مورد استفاده شخصی است . بدیهی است علت این تفاوت حق بیمه افزایش احتمال وقوع حوادث بدلیل تردد بیشتر این خودروها نسبت به خودروهای شخصی است . بر اساس قوانین بیمه، خریدار بیمه می بایست با حداکثر حسن نیت و صداقت اطلاعات کامل از وضعیت ریسک را در اختیار شرکت بیمه قرار دهد تا شرکت بیمه امکان ارزیابی و تعیین حق بیمه متناسب با آن ریسک را داشته باشد ،اما متاسفانه اغلب رانندگان خودروهای سواری مسافرکش در زمان خرید بیمه شخص ثالث بدون توجه به این نکته کاربری خودرو خود را شخصی اعلام میکنند و طبیعتا حق بیمه مربوط به خودرو شخصی را می پردازند . این اقدامی است بسیار خطرناک با پیامدهایی مهلک و ناگوار. در چنین شرایطی در صورت وقوع حادثه شرکت بیمه طبق قانون به تناسب حق بیمه ای که کمتر دریافت کرده است خسارت کمتری را پرداخت میکند مقدار خسارت کمتر در مورد خودروهای مسافربر درون شهری و آژانس ده درصد و در مورد خودروهای مسافربر برون شهری بیست درصد از هر خسارت خواهد بود

    البته بر اساس قانون بیمه شخص ثالث شرکت های بیمه مکلف هستند تا خسارت زیاندیده را به طور کامل پرداخت کنند و پس از تسویه خسارت با مراجعه به راننده مقصر حادثه نسبت به دریافت سهم وی اقدام کنند .

    شاید با یک مثال اهمیت این موضوع بیشتر روشن شود:

    حق بیمه شخص ثالث یک سواری پراید با سابقه دو سال تخفیف عدم خسارت و کاربری شخصی در سال ۱۳۹۸ معادل یک میلیون و چهارصد و نود و یک هزار تومان است و حق بیمه اضافی جهت تغییر کاربری از شخصی به کاربری آژانس یا مسافرکش شهری ده درصد حق بیمه یعنی یکصد و چهل و نه هزار تومان میباشد .راننده پرایدی که با کاربری شخصی اقدام به مسافرکشی کرده در صورتی که در یک حادثه منجر به فوت یک نفر در ماه های حرام (محرم،رجب،ذیحجه،ذیقعده) مقصر حادثه شناخته شود میبایست سی و شش میلیون تومان از دیه (۱۰% از ۳۶۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان ) را شخصا بپردازد .یعنی سیصد برابر حق بیمه ای که در روز خرید بیمه شخص ثالث پرداخت نکرده است !

    بیمه کارت سبز چیست ؟ 

     بیمه کارت سبز در واقع یک بیمه شخص ثالث بین المللی است .از آنجاییکه بیمه شخص ثالث خودرو شما فقط خسارت هایی را پوشش میدهد که در داخل مرزهای کشور اتفاق افتاده باشد لذا چنانچه قصد دارید با خودرو به خارج از کشور(کشورهای عضو سیستم کارت سبز ) سفر کنید ضروری است نسبت به تهیه بیمه کارت سبز اقدام نمایید . کارت سبز برای خودروهایی صادر میشود که قصد خروج از کشور و تردد در منطقه جغرافیایی کشورهای عضو کارت سبز را دارند . سیستم بین المللی کارت سبز با هدف حمایت از زیاندیدگان و همچنین رانندگان در تصادفات رانندگی و بر اساس توصیه نامه شماره ۵ کمیته فرعی حمل و نقل جاده ای کمیسیون اقتصادی برای اروپا وابسته به سازمان ملل در سال ۱۹۴۹ ایجاد شد و در سال ۱۹۵۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد . شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که قانون اجباری بیمه شخص ثالث در آن کشور به تصویب رسیده باشد در حال حاضر تعداد ۴۸کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که عمدتا کشورهای اروپایی هستند و دربین آنها کشورهای ترکیه و آذربایجان دارای مرز مشترک با ایران هستند . کشور ایران در سال ۱۳۵۶ به این سیستم ملحق شد . رانندگانی که قصد دارند با خودرو در کشورهای عضو سیستم کارت سبز تردد کنند مکلفند بیمه کارت سبز خریداری کنند در غیر اینصورت اجازه ورود به خودرو آنها داده نخواهد شد . از نمونه های مشابه با بیمه کارت سبز در سایر نقاط جهان میتوان به چند مورد اشاره کرد .بیمه کارت زرد و کارت قهوه ای در آفریقا و کارت نارنجی در کشور های عربی ویا کارت آبی در منطقه آسه آن (ASEAN) و طرح کارت سفید اکو در منطقه اکو که در حال اجرایی شدن است .

    حق بیمه و تعهدات بیمه کارت سبز :

    خسارت های جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث بر اساس قوانین و مقررات کشور محل حادثه تعیین و حداقل تعهدات قانونی کشورهای عضو همه ساله توسط دفتر مرکزی کارت سبز اعلام میشود و همچنین حق بیمه کارت سبز نیز با توجه به نوع خودرو ، مدت سفر و میزان تعهدات کشور یا کشورهای مقصد متغیر است

    مراکز فروش بیمه کارت سبز :

    مدیریت امور مربوط به کارت سبز توسط دفاتری انجام میشود که تحت عنوان دفاتر ملی کارت سبز در هر کشوری وجود دارد و دفتر مرکزی در لندن واقع شده است ، این دفاتر مسئولیت نظارت بر حسن انجام صدور و خسارت بیمه کارت سبز طبق موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر را به عهده دارند . در حال حاضر فقط شرکت سهامی بیمه ایران عضو دفتر کارت سبز ایران بوده و عملیات صدور و خسارت کارت سبز را در ایران انجام میدهد .

    خسارت هایی که بیمه شخص ثالث پرداخت نمی کند 

    بیمه شخص ثالث قطعا یکی از کامل ترین و جامع ترین بیمه نامه های موجود در کشور است و تنها بیمه نامه ای است که به تنهایی دارای یک قانون اختصاصی مصوب مجلس است اما این بیمه نامه جامع و کامل استثنائاتی هم دارد و در حکم چک سفید امضا در دستان راننده نیست و در شرایطی که در قانون پیش بینی شده خسارت هایی را پرداخت نمیکند و یا در صورت پرداخت از راننده مقصر حادثه باز پس میگیرد .

    در این نوشته شما را با این استثنائات آشنا میکنیم.

    خسارت های غیر قابل پرداخت :

    ۱- خسارت وارده به وسيله نقليه مسبب حادثه و محمولات آن :

    به استناد ماده ۱۷ قانون بیمه شخص ثالث خسارت هایی که به وسیله نقلیه مقصر حادثه و محموله در حال حمل توسط وسیله نقلیه وارد میشود در تعهد بیمه شخص ثالث نیست . لازم به ذکر است خسارت واره به وسیله نقلیه مقصر از محل تعهدات بیمه بدنه جبران خواهد بود و خسارت های وارده به محمولات از محل بیمه باربری

    ۲- خسارت مستقيم و يا غيرمستقيم ناشي از تشعشعات اتمي و راديواكتيو : (ماده ۱۷ قانون بیمه شخص ثالث )

    ۳- جریمه یا جزای نقدی (ماده ۱۷ قانون بیمه شخص ثالث )

    ۴- اثبات قصد زيان ديده در ايراد صدمه به خود مانند خودكشي، اسقاط جنين و نظاير آن و نيز اثبات هر نوع خدعه و تباني نزد مراجع قضائي (ماده ۱۷ قانون بیمه شخص ثالث )

    خسارت هایی که شرکت بیمه یا صندوق پرداخت میکنند اما از مقصر حادثه خسارت پرداختی را باز پس میگیرند

    ۵- اثبات عمد مسبب در ايجاد حادثه نزد مراجع قضائي (ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث )

    ۶- رانندگي در حالت مستي يا استعمال مواد مخدر يا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه كه به تأييد نيروي انتظامي يا پزشكي قانوني يا دادگاه رسيده باشد (ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث )

    ۷- در صورتي كه راننده مسبب، فاقد گواهينامه رانندگي باشد يا گواهينامه او متناسب با نوع وسيله نقليه نباشد (ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث )

    ۸- در صورتي كه راننده مسبب، وسيله نقليه را سرقت كرده يا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد ( ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث )

    ۹- در حوادث رانندگي منجر به جرح يا فوت كه به استناد گزارش كارشناس تصادفات راهنمايي و رانندگي يا پليس راه، ‏علت اصلي وقوع تصادف يكي از تخلفات رانندگي حادثه ساز باشد، بيمه گر مكلف است خسارت زيان ديده را بدون هيچ شرط و اخذ تضمين پرداخت كند و پس از آن مي تواند به شرح زير براي بازيافت به مسبب حادثه مراجعه كند .

    الف ـ در اولين حادثه ناشي از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بيمه نامه: معادل دو و نيم درصد (۲/۵%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده

    ب ـ در دومين حادثه ناشي از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بيمه نامه: معادل پنج درصد(۵%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده

    پ ـ در سومين حادثه ناشي از تخلف حادثه ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بيمه نامه: معادل ده درصد(۱۰%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده

    ۱۰- در  صورت  عدم رعايت ظرفيت مجاز وسيله نقليه :

    به استناد ماده ۱۲ قانون بیمه شخص ثالث چنانچه ظرفیت مجاز یک خودرو سواری به عنوان مثال ۵ نفر با راننده باشد اما ۶ نفر در خودرو سوار شوند و به علت حادثه تمام ۶ نفر فوت کنند فقط خسارت ۵ نفر پرداخت میشود و خسارت نفر ششم از محل بیمه شخص ثالث قابل پرداخت نیست و صندوق تامین خسارت های بدنی خسارت نفر ششم را پرداخت و از مقصرحادثه باز پس خواهد گرفت . لازم به ذکر است طبق قانون  تعداد جنين و اطفال زير دوسال داخل وسيله نقليه به ظرفيت مجاز خودرو اضافه مي شود.

    ۱۱- تغییر کاربری خودرو:

    از آنجاییکه احتمال وقوع حادثه برای یک خودرو با کاربری مسافرکش شهری یا بین شهری بیشتر از یک خودرو با کاربری شخصی است در نتیجه حق بیمه خودرو با کاربری مسافرکش هم از حق بیمه خودرو با کاربری شخصی بیشتر است و خریدار بیمه مکلف است با ارائه اطلاعات صحیح به شرکت بیمه امکان محاسبه و ارزیابی دقیق ریسک و دریافت حق بیمه متناسب را فراهم نماید حال چنانچه این اتفاق رخ ندهد یعنی خودرویی که مسافر بر است به عنوان خودرو شخصی بیمه شود در زمان وقوع خسارت شرکت بیمه با اعمال قاعده نسبی پس از پرداخت خسارت درصدی از خسارت وارده را از راننده مقصر حادثه باز پس خواهد گرفت .

    ۱۲- خسارت های بدنی وارد به اشخاصی که در قسمت‎ هایی از وسیله نقلیه مستقر شده باشند که برای استقرار انسان تعبیه نشده است به عنوان مثال حمل مسافر در قسمت بار وانت چنانچه باعث حادثه و فوت مسافریشود که در پشت وانت سوار شده است شرکت بیمه خسارت را پرداخت نمی کند و این قبیل خسارت ها را صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت و کل خسارت را از راننده مقصر حادثه باز پس خواهد گرفت .

    ۱۳- بخشی از خسارت های مالی وارد به خودروهای غیر متعارف یا گران قیمت :

    به استناد ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفا تا میزان خسارت متناظر وارد به گرانترین خودرو متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود و منظور از خودرو متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص میشود باشد

    صندوق تامین خسارت های بدنی چیست ؟

    صندوق تامین خسارت های بدنی یک نهاد عمومی غیر دولتی مستقل بیمه ای است که با هدف تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی که به دلایلی امکان دریافت خسارت از مقصر حادثه یا شرکت بیمه را ندارند تشکیل شده است .

    در چه مواقعی صندوق تامین خسارت های بدنی خسارت را پرداخت میکند ؟

    ۱- فقدان یا نداشتن بیمه شخص ثالث مقصر حادثه

    ۲- انقضای بیمه شخص ثالث مقصر حادثه

    ۳- ابطال بیمه شخص ثالث مقصر حادثه

    ۴- شناخته نشدن وسیله نقلیه مقصر حادثه

    ۵- کافی نبودن تعهدات بیمه شخص ثالث مقصر حادثه

    ۶- تعلیق یا لغو فعالیت شرکت بیمه مقصر حادثه

    ۷- ورشکستگی شرکت بیمه مقصر حادثه

    ۸- خسارت های خارج از تعهد بیمه شخص ثالث مقصر حادثه

    درآمد صندوق تامین خسارت های بدنی از کجا تامین میشود ؟

    ۱-هشت درصد از حق بیمه های بیمه شخص ثالث صادره توسط تمام شرکت های بیمه

    ۲-جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث خودورها حداکثر به میزان یکسال تاخیر

    ۳-مبالغ بازیافتی از مسبب حادثه

    ۴- درآمد حاصل از سرمایه گذاری

    ۵-بیست درصد از جریمه های راهنمایی و رانندگی

    ۶- بیست درصد از کل هزینه های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضاییه

    ۷- جرایم در نظر گرفته شده برای شرکت های بیمه در قانون بیمه شخص ثالث

    ۸- کمک های مردمی

    ۹- بودجه سنواتی کل کشور (در صورت کسری منابع صندوق )

    ۱۰- بند پ ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث (چنانچه خودرو فاقد بیمه شخص ثالث با اذن و اجازه مالک در اختیار راننده مسبب حادثه قرارداده شود در صورتیکه مالک شخص حقوقی باشد ۲۰% و اگر مالک شخص حقیقی باشد ۱۰% مجموع خسارت های بدنی به جزای نقدی محکوم میشود که مبلغ مذکور به حساب درآمد های اختصاصی صندوق نزد خزانه داری کل کشور واریز میشود)

    صندوق تامین خسارت های بدنی خسارت های بدنی را تا چه سقفی پرداخت میکند ؟

     طبق تعریف ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالث صندوق تا سقف دیه کامل مرد مسلمان در ماههای حرام و همچنین دیه دوم و بیشتر و بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین خسارت های جانی را به ارزش روز و بصورت یوم الادا پرداخت کند .
    همانطور که از نام صندوق پیداست در رابطه با خسارت های مالی صندوق هیچ تکلیفی ندارد .

    صندوق تامین خسارت های بدنی کدام خسارت ها راپرداخت نمی کند ؟

    ۱- خسارت وارده به وسيله نقليه مسبب حادثه و محمولات آن

    ۲-خسارت مستقيم و يا غيرمستقيم ناشي از تشعشعات اتمي و راديواكتيو

    ۳-جريمه يا جزاي نقدي

    ۴-اثبات قصد زيان ديده در ايراد صدمه به خود مانند خودكشي، اسقاط جنين و نظاير آن و نيز اثبات هر نوع خدعه و تباني نزد مراجع قضائي

    آشنایی با تغییرات جدید حق بیمه شخص ثالث

    آشنایی با تغییرات جدید حق بیمه شخص ثالث – ۵٫۰ out of 5 based on 2 votes

    پس از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ نمایندگان مجلس در ماده ۱۸ قانون ، بیمه مرکزی را مکلف کردند تا مقدار حق بیمه ،میزان تخفیف ، چگونگی تقسیط و افزایش حق بیمه را تهیه و پس از تایید در شورای عالی بیمه جهت تصویب به هیات دولت ارسال نماید . لذا پس از انجام این مراحل آیین نامه ی جدید تعیین سقف حق بیمه  شخص ثالث  در تاریخ ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ در هیات دولت تصویب و جهت اجرا به بیمه مرکزی ابلاغ گردید . از نکات مهم آیین نامه فوق میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

    الف : کاهش حق بیمه

    تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث هر سال ۵% تا سقف ۷۰% :

    درصورت عدم پرداخت خسارت از محل بیمه شخص ثالث هر سال ۵% تخفیف در زمان تمدید بیمه نامه به بیمه گذار داده خواهد شد و پس از ۱۴ سال این تخفیف به حداکثر۷۰% خواهد رسید

    Bimehsara Com OfferTableکاهش پلکانی تخفیف ها در صورت وقوع حادثه :یکی از اشکالات سیستم تشویق و تنبیه در بیمه شخص ثالث تا کنون این بود که با یک بار تصادف تمام تخفیف هایی را که یک فرد در طول چندین سال با رعایت قوانین و مقررات جمع آوری کرده بود ازدست میداد لذا در مواقعی که مبلغ خسارت از میزان تخفیف کمتر بود بیمه گذار ترجیح میداد مبلغ خسارت را شخصا پرداخت کند تا مبادا رشته تخفیف عدم خسارت بیمه نامه پاره شود . در آیین نامه جدید برای حل این مشکل کاهش پلکانی تخفیف عدم خسارت پیش بینی شده است در این سیستم خسارت ها را به مالی و جانی تقسیم بندی شده است و چنانچه فرد در طول مدت بیمه یک حادثه مالی داشته باشد ۲۰ واحد از تخفیف های موجود ایشان کسر خواهد شد و اگر یک حادثه منجر به فوت یا جرح داشته باشد ۳۰ واحد از میزان تخفیف ایشان کسر خواهد شد و در صورت تکرار و افزایش تصادفات طبق جدول از تخفیف ها کسر و چنانچه دیگر تخفیفی برای کسر کردن وجود نداشته باشد حق بیمه پایه به همان مقدار افزایش خواهد یافت به عنوان مثال بیمه گذاری که فقط ۱۰% تخفیف دارد و در طول مدت بیمه نامه یک بار تصادف منجر به خسارت مالی داشته است با کاهش ۲۰% تخفیف مواجه خواهد شد وعلاوه برازبین رفتن ۱۰% تخفیف موجود ۱۰% نیزحق بیمه ایشان افزایش خواهد یافت .
    نکته : در صورتیکه در یک حادثه هم خسارت مالی و هم خسارت جانی رخ دهد صرفا خسارت جانی ملاک محاسبه خواهد بود و اینطور نیست که هر دو عدد با هم جمع شوندتخفیف به خودروهای صفر کیلومتر :در آیین نامه جدید برای بیمه شخص ثالث خودروهایی که برای اولین بار شماره گذاری میشوند ۵% تخفیف پیش بینی شده استتخفیف ۱۰% برای رانندگانی که گواهینامه طی دوره های آموزش رانندگی ایمن و کم خطر را دریافت کرده اند:نمایندگان مجلس با هدف کاهش تصادفات جاده ای و تشویق رانندگان به آموزش رانندگی کم خطر و ایمن در تبصره ۵ ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث چنین تصویبکرده اند که :
    شركتهاي بيمه موظفند در چهارچوب ضوابط مربوط نسبت به اعطاي تخفيف به رانندگاني كه دوره هاي آموزشي رانندگي ايمن و كم خطر را سپري نموده و موفق به اخذ گواهينامه مربوط شده اند، اقدام كنند. آيين نامه مربوط به اين تبصره به پيشنهاد بيمه مركزي و نيروي انتظامي به تصويب هيأت وزيران مي رسد.
    لذا بر همین اساس در آیین نامه جدید ۱۰% تخفیف برای این رانندگان در نظر گرفته شده است

    یک تخفیف استثنائی برای خودروهای عمومی شهری حمل مسافر:

    بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از شش نفر شامل اتوبوس ، مینی بوس ، ون و استیشن مشمول ۵۰% تخفیف ویژه گردید

    ب : افزایش حق بیمه 

    چگونگی رانندگی شما در میزان حق بیمه شخص ثالث خودرو تان موثر خواهد بود

    با دسترسی صنعت بیمه به بانک اطلاعاتی سامانه راهنمایی و رانندگی کشور از این پس رانندگانی که دارای نمره منفی باشند به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه نامه ۱% و حداکثر تا ۳۰% حق بیمه انها افزایش خواهد یافت و همچنین به ازای ارتکاب هر تخلف حادثه ساز  در طول مدت بیمه نامه قبلی در زمان تمدید نیم درصد و حداکثر ۳% به حق بیمه شخص ثالث افزوده خواهد شد

    هزینه نگهداری خودروهای فرسوده افزایش میابد

    در آیین نامه جدید برای حق بیمه شخص ثالث خودروهایی که بیش از ۱۵ سال از سال ساخت آنها گذشته باشد به ازای هر سال مازاد بر ۱۵ سال ۲% و حداکثر ۲۰% حق بیمه اضافی پیش بینی شده است . لازم به ذکر است در آیین نامه قبلی این عدد حداکثر ۱۰% بود .

    دریافت معاینه فنی خودرو را جدی بگیرید

    در آیین نامه جدید حق بیمه بیمه شخص ثالث خودروهایی که حسب مقررات ملزم به داشتن معاینه باشند و فاقد ان باشند ۵% افزایش خواهد داشت

    حق بیمه اضافی برای اتصال هر یدک به خودرو

    وسایل نقلیه ای که مجازبه اتصال یدک اضافی باشند میبایست برای هر یدک اضافی ۱۵% حق بیمه اضافی پرداخت کنند

    نوع کاربری یا مورد استفاده وسیله نقلیه همچنان یک عامل مهم در تعیین حق بیمه

    نحوه استفاده از وسیله نقلیه موجب افزایش یا کاهش ریسک حوادث خواهد شد بدیهی است که احتمال وقوع حادثه برای خودرو سواری با کاربری شخصی با تردد کم در معابر به مراتب کمتر از خودورویی خواهد بود که با کاربری تاکسی به طور مرتب در حال تردد و در معرض تصادف قرار دارد لذا همواره نوع کاربری یکی از عوامل مهم در تعیین حق بیمه بوده است در آیین نامه جدید هم این موضوع به شرح جدول زیر پیش بینی شده است.

    هماهنگی بیشتر  پلیس و شرکت های بیمه 

    با اتصال شرکت های بیمه به سامانه راهنمایی و رانندگی و با هدف اصلاح رفتار ترافیکی جامعه ، رانندگانی که دارای نمره منفی باشند به ازای هر نمره منفی که داشته باشتند در زمان خرید بیمه نامه ۱% و حداکثر ۳۰% به حق بیمه آنها افزوده خواهد شد . همچنین به ازای هر تخلف حادثه سازی که راننده در طول مدت اعتبار بیمه شخص ثالث قبلی مرتکب شده باشد نیم درصد و حداکثر ۳% حق بیمه افزایش خواهد یافت

    مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه ساز

    بر اساس ماده ۱۴ قانون شخص ثالث در حوادث رانندگي منجر به جرح يا فوت كه به استناد گزارش كارشناس تصادفات راهنمايي و رانندگي يا پليس راه، ‏علت اصلي وقوع تصادف يكي از تخلفات رانندگي حادثه ساز باشد، بيمه گر مكلف است خسارت زيان ديده را بدون هيچ شرط و اخذ تضمين پرداخت كند و پس از آن مي تواند  به شرح زير براي بازيافت به مسبب حادثه مراجعه كند. به زبان ساده تر اگر علت حادثه یکی از موارد زیر باشد شرکت بیمه خسارت را بدون هیچ پیش شرطی پرداخت میکند و سپس درصدی از خسارت پرداخت شده را به شرح زیراز راننده مقصر حادثه دریافت خواهد کرد .

    الف ـ در اولين حادثه ناشي از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بيمه نامه: معادل دو و نيم درصد (۲/۵%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده

    ب ـ در دومين حادثه ناشي از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بيمه نامه: معادل پنج درصد(۵%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده

    پ ـ در سومين حادثه ناشي از تخلف حادثه ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بيمه نامه: معادل ده درصد(۱۰%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده

    مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه ساز عبارتند از :

    ۱- هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا، حرکت بر روی یک چرخ و یا هرگونه حرکات آکروباتی در سطح راهها و خیابانها

    ۲- دور زدن در محل ممنوع

    ۳- عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

    ۴- نقص سیستم روشنایی وسایل نقلیه به هنگام شب

    ۵- عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع)

    ۶- سبقت غیرمجاز

    ۷-  تجاوز از سرعت مجاز

    ۸- عبور از چراغ قرمز راهنمایی

    ۹- عدم رعایت حق تقدم عبور

    ۱۰- حرکت به طور مارپیچ در راهها

    ۱۱- تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر

    ۱۲- عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه و یا عدم توجه به جلو

    ۱۳- گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع

    ۱۴- روشن نکردن چراغ هنگام شب و در موقع لزوم

    ۱۵- رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر (چراغ، لاستیک، فرمان، ترمز، برف پاک‌کن و زنجیر چرخ)

    ۱۶- عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک یا تجهیزات خاص

    ۱۷- مصرف مواد روانگردان و مشروبات الکلی

    آشنایی با مفهوم خسارت متناظر وارد به گرانترین خودرو متعارف 

    تبصره ۳ ماده ۸ قانون جدید بیمه نامه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵  : خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفا تا میزان خسارت متناظر وارد به گرانترین خودرو متعارف از طریق بیمه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.

    تبصره ۴ ماده ۸قانون جدید بیمه شخص ثالث  مصوب سال ۱۳۹۵ : منظور از خودرو متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص میشود باشد.

    به زبان ساده تر حداکثر خسارتی که مالک یک خودرو گران قیمت در تصادفات میتواند از مقصر حادثه بابت خسارت وارده مطالبه نماید ۲۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹است (نصف دیه در ماههای حرام ) حتی اگر خسارتی که به خودروی وی وارد شده بیش از این عدد باشد،  برای روشن شدن مطلب به  مثالهای زیر توجه نمایید

    مثال۱ :

     در تصادف سنگین  یک پورشه پانامرا و یک کامیون بنز ۱۹۲۱ ، به خودروپورشه در حدود ۵۰۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است و کامیون مقصر حادثه است بر اساس قانون جدید مالک پورشه فقط ۲۲۰میلیون تومان میتواند از راننده کامیون مطالبه کند و الباقی خسارت را باید شخصا بپردازد و راننده کامیون هیچ مسئولیتی بیش از ۲۲۰میلیون نخواهد داشت  البته بدیهی است که اگر پورشه بیمه بدنه  داشته باشد الباقی خسارت از محل بیمه بدنه جبران میشود و شرکت بیمه گر بیمه بدنه هم پس از پرداخت خسارت به مالک پورشه حق رجوع به راننده کامیون را برای دریافت خسارت نخواهد داشت .

    مثال ۲ :

    در تصادف یک هیوندای توسان و یک پژو ۴۰۵ ، به خودرو هیوندای مبلغ ۳۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است و راننده پژو مقصر این حادثه است بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث و از آنجاییکه ارزش خودرو هیوندای زیاندیده ۴۰۰ میلیون تومان است ، خسارتی که مالک هیوندا طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث میتواند از راننده پژو مطالبه کند بر اساس فرمول زیر ۱۱/۵۵۰/۰۰۰ تومان است و الباقی خسارت را مالک هیوندا میبایست شخصا به عهده بگیرد و نمی تواند از مقصر حادثه دریافت کند و فقط اگر بیمه بدنه داشته باشد الباقی خسارت را میتواند از بیمه بدنه دریافت کند و شرکت بیمه گر هم پس از پرداخت خسارت از محل بیمه بدنه حق رجوع به مقصر حادثه را نخواهد داشت .

    شاید قانون فوق کمی غیر منصفانه و مغایر با قانون مدنی و قاعده لاضرر فقه باشد لیکن نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هدف حمایت از قشر متوسط و ضعیف در برابر قشر برخوردار جامعه سعی داشتند اندکی از فاصله طبقاتی شدید ایجاد شده در جامعه را کاهش دهند .

    نتییجه گیری :

    ۱- سقف تعهد بیمه شخص ثالث خود را تا پنجاه درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص میشود افزایش دهید این عدد در سال ۱۳۹۹معادل ۲۲۰میلیون تومان است در چنین شرایطی اگر تصادف سنگینی با یک خودرو گران قیمت داشته باشید حداکثر تعهد شما با سقف پوشش بیمه شخص ثالث شما یکسان خواهد بود و به عبارت دیگر تمام خسارت را شرکت بیمه پرداخت میکند و شما به طور کامل در حاشیه امنیت قرار خواهید گرفت

    ۲- چنانچه دارای خودروی گران قیمت یا نامتعارف( بیشتر از پنجاه درصد دیه در ماههای حرام یا ۲۲۰میلیون تومان ) هستید بیش از مالکان خودروهای ارزان قیمت یا متعارف باید نسبت به خرید بیمه بدنه  بیندیشید

    خسارت های مالی بیمه شخص ثالث

    ۱- خسارت های مالی بدون کروکی : 

    در چه شرایطی خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی پلیس پرداخت میشود ؟

    ۱- هردو وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث معتبر و پیوسته باشند

    ۲- هر دو راننده دارای گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه باشند

    ۳- حادثه منجر به خسارت جرحی (جراحت یا فوت ) نشده باشد

    ۴- حداکثر خسارت وارده به زیاندیده ۱۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشد

    ۵- طرفین حادثه در مورد مقصر اختلاف نظر نداشته باشند

    ۶- هر دو وسیله نقلیه توسط کارشناس بیمه بازدید شود

    بعد از تصادف منجر به خسارت مالی چه باید کرد ؟

    ۱- مهربان و خونسرد باشید

    ۲- از وضعیت خودروها عکس و فیلم تهیه کنید

    ۳- برای جلوگیری از ایجاد ترافیک و جریمه شدن توسط پلیس خودروها را جابجا کرده و در محلی مناسب پارک کنید

    ۴- در ساعات اداری به مرکز خسارت سیار بیمه مقصر اطلاع دهید (تلفن خسارت سیار بیمه ایران ۰۹۶۶۸ )

    ۵- در صورت عدم دسترسی به تیم خسارت سیار میبایست طرفین حادثه با خودروهایشان و مدارک لازم به مراکز پرداخت خسارت بیمه مقصر حادثه مراجعه کنند

    ۶- طرفین در مورد زمان و مکان مراجعه به شرکت بیمه مقصر توافق کنند (حداکثر مهلت اعلام خسارت ۵ روز کاری )

    ۷- برای اطمینان از همکاری مقصر حادثه و مراجعه به شرکت بیمه توصیه میشود زیاندیده علاوه بر دریافت شماره تلفن و آدرس از مقصر حادثه یک دست نوشته یا صورتجلسه تهیه و طرفین آن را امضا کنند.

    مدارک لازم برای دریافت خسارت بدون کروکی در بیمه شخص ثالث چیست ؟

    ۱- اصل و کپی بیمه شخص ثالث طرفین حادثه

    ۲- اصل و کپی گواهینامه رانندگی طرفین حادثه

    ۳- اصل و کپی کارت ملی طرفین حادثه

    ۴- اصل و کپی کارت خودرو و طرفین حادثه

    ۵- سند مالکیت وسیله نقلیه زیاندیده

    ۶- شماره حساب بانکی (شماره شبا ) زیاندیده جهت واریز خسارت

    ۲- خسارت های مالی با کروکی :  

    ۲-۱- خسارت های مالی با کروکی سازشی :

    درموارد زیردر صورتیکه خسارت زیاندیده کمتر از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد از کروکی سازشی استفاده میشود :

    ۱-یکی از طرفین تصادف حرکت با دنده عقب داشته باشد

    ۲- یکی از طرفین حادثه بدلیل مسافر بودن تقاضای کروکی داشته باشد

    ۳- تصادف جلو به جلو یا شاخ به شاخ باشد

    ۴- یکی از طرفین تصادف یا هر دو موتور سیکلت باشد

    ۵- یکی از طرفین حادثه وسیله نقلیه سنگین (اتوبوس ، کامیون و ..) باشد

    ۶- تصادف بین سه وسیله نقلیه یا بیشتر از رخ داده باشد

    ۷- تصادف چند مرحله ای باشد یعنی بعد از برخورد با وسیله نقلیه دیگر به نقطه ای دیگر پرتاب و با تیر برق یا جدول و … برخورد کرده باشد

    ۸- بعلت عبور یکی از طرفین حادثه از چراغ قرمز تصادف به وقوع پیوسته باشد (جهت بررسی حق تقدم عبور )

    ۹- یکی از طرفین تصادف نظامی باشد

    ۱۰ – چنانچه  تاریخ صدور بیمه شخص ثالث  پیوسته نباشد و تاریخ صدور بیمه نزدیک تاریخ تصادف باشد

     ۲-۲- خسارت های مالی با کروکی غیر سازشی :

    در موارد زیر از کروکی غیر سازشی استفاده میشود :

    ۱- تصادف منجر به جرح یا فوت شده باشد

    ۲- یکی از طرفین فاقد گواهینامه یا بیمه شخص ثالث باشد

    ۳- تصادف با جسم ثابت ماننده تیربرق یا گارد ریل رخ داده باشد

    ۴- میزان خسارت مالی زیاندیده بیش از تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد

    مراحل دریافت خسارت در مواقعی که کروکی غیر سازشی تنظیم میشود چیست ؟

    زیاندیده پس از دریافت کروکی غیر سازشی برای ارزیابی و تعیین میزان خسارت وارد شده به خودرو ( تامین دلیل ) به شورای حل اختلاف محل سکونت مراجعه میکند و پس از تعیین میزان خسارت چنانچه مقصر حادثه قبول کند که خسارت را شخصا و یا مشترک (بخشی از خسارت توسط بیمه شخص ثالث و الباقی توسط مقصر ) بپردازد آن گاه زیاندیده با تکمیل فرم دادخواست صدور گزارش اصلاحی ، معرفی به شرکت بیمه را از شورای حل اختلاف مطالبه میکند و پس از صدور گزارش اصلاحی با مراجعه به شرکت بیمه مقصر حادثه با رعایت قانون خسارت متناظر بخشی از خسارت که بعهده شرکت بیمه مقصر است را دریافت و الباقی خسارت را ازمقصر دریافت میکند . چنانچه مقصر از پرداخت خسارت الباقی امتناع بورزد زیاندیده میتواند با مراجعه به اجرای احکام نسبت به توقیف اموال وی یا اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی (جلب مقصر حادثه ) اقدام کند .لازم به ذکر است اگر زیاندیده دارای بیمه بدنه باشد میتواند الباقی خسارت را ب با واگذاری حقوق به شرکت بیمه جهت مراجعه به مقصر و دریافت خسارت از محل بیمه بدنه خود دریافت کند .

    اما اگر مقصر حادثه قبول نکرد که مقصر است و برگ قبول تقصیر را امضا نکرد زیاندیده دادخواست مطالبه خسارت تنظیم میکند و پس از صدور رای شورای حل اختلاف مبنی بر محکومیت مقصر حادثه مراحل فوق الذکر را میبایست طی کند .

     خسارت های جانی بیمه شخص ثالث

     

    پس از وقوع حادثه منجر به جرح یا فوت چه باید کرد 

    ۱- خونسردی خود را حفظ کنید

    ۲- با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید – با هماهنگی مرکز ۱۱۰ پلیس و آمبولانس به محل حادثه اعزام خواهد شد

    ۳- مصدوم را بوسیله آمبولانس به یکی از مراکز درمانی منتقل کنید – کلیه خدمات درمانی مصدومین حوادث رانندگی کاملا رایگان است

    ۴- از آنجاییکه تصادف شما مصدوم یا متوفی دارد پلیس خودرو شما را موقتا بازداشت و به پارکینگ منتقل خواهد کرد

    ۵- برای آزاد کردن خودرو باید وثیقه یا سندی مطمئن به قاضی ارائه کنید

    ۶- اگر بیمه شخص ثالث و گواهینامه متناسب با خودرو دارید جای هیچ نگرانی نیست . بیمه شخص ثالث شما نقش وثیقه را دارد

    ۷- قاضی پرونده برای اطمینان از اصالت بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه شما استعلام خواهد کرد

    ۹- پس از تشکیل پرونده خسارت ، نامه درخواست مدارک خطاب به دادگاه به همراه یک رسید حاوی شماره پرونده و پاسخ استعلام به شما داده خواهد شد

    ۱۰- پس از ارایه پاسخ استعلام به قاضی پرونده خودرو شما آزاد خواهد شد

    ۱۱- از این به بعد باید منتظر بمانید تا دادگاه شما تشکیل و رای دادگاه صادر و به شما ابلاغ گردد

    ۱۲-پس ازصدور و قطعی شدن رای دادگاه با مراجعه به اجرای احکام و ارایه نامه درخواست مدارک بیمه ، مدارک لازم را دریافت و به دبیرخانه بیمه تحویل و رسید دریافت کنید

    ۱۳- پس از گذشت حداکثر یک ماه در صورت تکمیل بودن مدارک توسط شرکت بیمه مقدار دیه تعیین شده به حساب اجرای احکام واریز خواهد شد

    ۱۴- با مراجعه مقصر یا زیاندیده به شرکت بیمه و دریافت حواله یا فیش بانکی مبلغ واریز شده و ارایه به اجرای احکام و واریز جریمه تعیین شده پرونده مختومه میگردد.

    مدارک لازم برای تشکیل پرونده خسارت های جانی در بیمه شخص ثالث چیست ؟

    ۱- نامه استعلام بیمه شخص ثالث از سوی قاضی پرونده

    ۲- اصل بیمه شخص ثالث خودرو مقصر و تصویر آن

    ۳- گواهینامه راننده مقصر حادثه و تصویر آن

    ۴- کارت ملی راننده مقصر حادثه و تصویر آن

    ۵- کروکی حادثه یا نظر کارشناس رسمی دادگستری

    ۶- تصویر پشت و رو کارت ملی و شناسنامه زیاندیدگان ( در صورت عدم وجود ارائه کد ملی کافیست اما در مراحل بعدی باید حتما مدارک بطور کامل ارائه گردد )

    مدارک لازم برای پرداخت خسارت پس از صدور رای دادگاه :

    ۱- گزارش اولیه حوزه انتظامی

    ۲- برگه های بازجویی طرفین حادثه

    ۳- کروکی تنظیمی توسط کاردان فنی و نظریه کارشناس رسمی دادگستری

    ۴- مشخصات کامل و صحیح مصدوم / مقتول حادثه

    ۵- گواهی پزشکی قانونی در مورد نوع صدمات

    ۶- برگ معاینه جسد و یا جواز دفن در صورت فوت

    ۷- سایر گزارش های تکمیلی از قبیل گزارش نیروی انتظامی ، گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری

    ۸- رای دادگاه اولیه و تجدید نظر

    ۹- اعلام تاریخ ابلاغ و تاریخ قطعیت رای نهایی دادگاه و اعلام مشخصات کامل مقصر نهایی از طرف دادگاه

    ۱۰- اعلام شماره حساب دادگاه جهت واریز خسارت

    حادثه خطر نمیکند
    هر لحظه ،خطر را بیمه نمایید

    مطالب مرتبط بیشتر

    سن در بیمه عمر
    فرق بیمه عمری که در فیش حقوق میخورد چیست
    بیمه درمان
    بیمه حوادث
    بیمه آتش سوزی
    بیمه ی عمر
    بیمه ی مهندسی
    بیمه ی مسئولیت
    بیمه ی بدنه ی اتومبیل
    بیمه ی شخص ثالث

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *